Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2011

Το ναυάγιο στη Φαλκονέρα!!


Ήταν ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου του 1966 όταν στο Αιγαίο κοντά στην ακατοίκητη βραχονησίδα Φαλκονέρα, συνέβη ένα από τα τραγικότερα ναυάγια της ελληνικής ναυσιπλοϊας με τη βύθιση του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίο Ηράκλειον που εκτελούσε το δρομολόγιο από τη Σούδα στον Πειραιά και βυθίστηκε τις πρώτες πρωινές ώρες της 8ης Δεκεμβρίου 1966.
Αποτέλεσμα της βύθισης ήταν να πνιγούν πάνω από 200 επιβάτες, άλλοι λένε 224, άλλοι 273, σημασία έχει ότι το τίμημα του δυστυχήματος υπήρξε βαρύ για τα Χανιά.
Η αιτία της μοιραίας βύθισης του πλοίου, ήταν η καθυστερημένη φόρτωση ενός φορτηγού ψυγείου από το λιμάνι της Σούδας, το οποίο καθυστέρησε να μπει στο καράβι λόγω αργοπορίας με συνέπεια να μην τηρηθούν οι απαραίτητοι κανόνες ασφαλείας, παρά τις αντιδράσεις του καπετάνιου που αρνούνταν αρχικά να επιτρέψει τη διέλευση του φορτηγού, αλλά τελικά οι αντιρρήσεις του κάμθηκαν και το μοιραίο φορτηγό μπήκε στο Ηράκλειον.
Λόγω της γρήγορης εισόδου του το φορτηγό δε δέθηκε και έτσι λόγω της θαλασσοταραχής και των θελλωδών ανέμων που έφταναν τα 8 μποφόρ, το φορτηγό βάρους 25 τόνων παλινδρόμησε, συγκρουόμενο μετα πλευρικά τοιχώματα και την είσοδο του καραβιού, σπάζοντας τη μια μπουκαπόρτα δημιουργώντας ένα ρήγμα 17 τ.μ. με τα νερά να εισβάλλουν μέσα στο πλοίο, το οποίο λίγα λεπτά αργότερα τελικά βυθίστηκε για πάντα στο Αιγαίο πέλαγος.
Ο ασυρματιστής μόλις που πρόλαβε να εκπέμψει το παρακάτω σήμα κινδύνου: «SOS, από Ηράκλειον, στίγμα μας 36° 52' B., 24° 08 A., Βυθιζόμαστε.», αλλά τα πλοία που ήταν κοντά άργησαν να προσεγγίσουν το σημείο λόγω της έντονης τρικυμίας εκείνο το βράδυ.
Η αφορμή ήταν το κακοφορτωμένο φορτηγό, αλλά οι ουσιαστικές αιτίες σύμφωνα με τους ειδικούς της εποχής ήταν: κακή φόρτωση των αυτοκινήτων, ελλιπής κατασκευή του συστήματος ασφάλειας της «μπουκαπόρτας», έλλειψη συστήματος εκροής των εισερχομένων υδάτων και υψηλή ταχύτητα του πλοίου πάρα τη θαλασσοταραχή, για τη διατήρηση της φήμης του ως του ταχύτερου οχηματαγωγού της γραμμής Κρήτης.
Αυτό το ναυάγιο ανάγκασε το υπουργείο ναυτιλίας να ιδρύσει το θάλαμο επιχειρήσεων του υπουργείου για την ασφάλεια των θαλάσσιων μετακινήσεων, αλλά και να καθιερώσει από τότε επίσημα και την απαγόρευση του απόπλου όλων των καραβιών όταν επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Για την ιστορία ο καπετάνιος του μοιραίου καραβιού ήταν ο Εμμανουήλ Βερνίκος, μεταφέροντας 206 επιβάτες και 65 μέλη πλήρωμα και πλοιοκτήτες οι αδερφοί Τυπάλδοι της «Typaldos Lines».
Μετά από αυτό το ναυάγιο η εταιρεία κατέρρευσε οικονομικά και έκλεισε ανοίγοντας το δρόμο για την ίδρυση ακτοπλοϊκών εταιρειών λαϊκής βάσης όπως η σημερινή ΑΝΕΚ, ενώ με ποινές φυλάκισης από πέντε ως και επτά έτη τιμωρήθηκαν ο εκ των ιδιοκτητών του «Ηράκλειον» Xαράλαμπος Τυπάλδος, ο διευθυντής της εταιρείας Παναγιώτης Κόκκινος και δύο αξιωματικοί του πλοίου, το οποίο βυθίστηκε στις 2 τα ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου 1966 στα όρια του Κρητικού με το Μυρτώο πέλαγος, κοντά στη βραχονησίδα Φαλκονέρα.
Ακολουθούν μερικές εικόνες της εποχής από τον ιστότοπο www.sansimera.gr, όπως και το σύνολο της περιγραφής του ναυαγίου: